فعالیتهای پیش از شروع نمایشگاه تجاری بین المللی
برای شرکت در هر نمایشگاهی ابتدا به دنبال پاسخ به سوالات زیر هستم:
- آیا موضوع نمایشگاه مرتبط با حوزهی کاریم است؟
- آیا شرکتهای حاضر در نمایشگاه پتانسیل همکاری دارند؟
- آیا هزینه، زمان و انرژی صرف شده در نمایشگاه بر میگردد؟
اگر پاسخ سه سوال فوق مثبت بود، آنگاه عزمم برای حضور در نمایشگاه جزم میشود. در غیر این صورت یک سوال دیگر را نیز باید بررسی کنم؟
- آیا از شرکتهای در این نمایشگاه میتوانم ایدهای بگیرم، نکتهی جدیدی هست که فرا بگیرم؟
چناچه سه پرسش اول به پاسخ کاملا مثبت نرسم، به سراغ پرسش چهارم و پلی آف میروم. در صورت مثبت شدن پرسش چهارم مجدد به سه پرسش اول فکر میکنم تا به جمع بندی نهایی برسم.
در مرحلهی بعد اگر تصمیم به حضور در نمایشگاه گرفتم، نقش آفرینان نمایشگاه را به دقت و پیش از شروع نمایشگاه بررسی میکنم.

ابتدا اسپانسرها را بررسی میکنم و به سوالات زیر فکر میکنم:
- چرا اسپانسر نمایشگاه شدند؟
- چگونه بازگشت سرمایه برای این شرکتها اتفاق میافتد؟
- کالاها و خدمات اصلی این شرکتها چیست؟
- ارتباط این شرکتها با برگزار کنندگان اصلی چیست؟
- نوع حمایت این شرکتها چگونه بود؟
در این مقاله به عنوان نمونه نمایشگاه یوزبیلد ازبکستان را مورد بررسی قرار می دهیم. این نمایشگاه، بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز ازبکستان می باشد.10 الی 13 اسفند زمان برگزاری و شهر تاشکند هم محل برگزاری این نمایشگاه است. اگر علاقه مند به حضور در این نمایشگاه هستید می توانید به صفحه ی این تور مراجعه کنید که توسط شرکت آنید تراول برگزار می شود.


در این پروسه از تمام اطلاعات موجود در فضای مجازی با تکنیک اوسینت استفاده میکنم تا بیشترین اطلاعات این شرکتها و شبکهی اشخاص مرتبط با آنها را شناسایی کنم. حال که منبع تامین مالی نمایشگاه را بررسی کردم، با خط و مشیهای واقعی آن ارتباط بیشتری میتوانم بگیرم و درک عمیق تری از آنچه که در حال اتفاق است خواهم داشت.
سپس به سراغ بررسی کارگاههایی میروم که به صورت موازی با نمایشگاه قرار است برگزار شود. شرکتهای برگزار کننده، مدرسین، سر فصلها و نوآوریها را بررسی میکنم. هدف شرکتها از بررسی کارگاه را بررسی میکنم. هدفشان فروش و تبلیغات در قالب کارگاه آموزشی است و یا صرفا میخواهند آموزش دهند. اگر هدفشان فروش و تبلیغات در قالب کارگاه آموزشی است، به سراغ محصولات و کالاهای هدف میروم و درخصوص آنها مطالعه میکنم.

حال نوبت بررسی شرکتهایی است که در نمایشگاه شرکت میکنند و یا سال قبل در نمایشگاه شرکت کرده بودند. با بررسی هشتگ نمایشگاه در شبکههای اجتماعی و یا سایت رسمی نمایشگاه میتوانم به این اطلاعات دست پیدا کنم. حال نوبت بررسی دقیقتر شرکتهای حاضر در نمایشگاه است. اگر پیش زمینهای نسبت به خدمات و محصولات آنها داشته باشم، موقع بازدید از نمایشگاه ارتباط بهتری را میتوانم ایجاد کنم.
برای مشاهده ی شرکت هایی که در سال های قبل در نمایشگاه ساخت و ساز ازبکستان شرکت کردند، می توانید به صفحه ی تور مراجعه کنید، کافیست اینجا کلیک کنید.
به همین دلیل علاوه بر بررسی هر شرکت باید پیشنهادی را که به هر یک از شرکتها میتوانم ارائه کنم، از قبل آماده کنم و مدل همکاری را مشخص کنم.

معمولا چند روز مانده به شروع نمایشگاه، نقشهی کامل غرفهها منتشر میشود و محل دقیق استقرار هر شرکت نهایی میشود. با یادداشت کردن این مورد میتوانیم از زمانمان نهایت استفاده را ببریم.
البته باید به باقی غرفهها هم نیم نگاهی داشته باشیم و ببینیم که آیا حرف و پیشنهاد جدیدی برای نمایشگاه دارند یا خیر؟
علاوه بر بررسی پتانسیل همکاری و مدلهای همکاری و پیشنهادات خرید و فروش، باید به فکر یادگیری از متخصصین شرکتهای دیگر نیز باشیم. نمایشگاهها فرصت بسیار مناسبی برای یادگیری از متخصصین، رقبا و همکاران است. چرا که بخش زیادی از ظرفیت خود را شرکتها به نمایش گذاشته و در ویترین قرار داده اند و برایشان مهم است که ویترین خوبی را ارائه دهند. لذا با طرح پرسشهای درست که از قبل بر روی آن فکر شده است، میتوانیم اطلاعات زیادی را رایگان بدست آوریم.
فعالیتهای حین نمایشگاه تجاری بین المللی
همیشه همانطور که برنامه ریزی کردیم پیش نمی رود. ممکن است انتظاراتمان از یک غرفه و شرکت با عملکرد آنها بسیار متفاوت ظاهر شود. به همین دلیل باید برای حالتهای مختلف خودمان را آماده کنیم.
مهمترین فعالیت در حین نمایشگاه شبکهسازی با افراد و مجموعههای جدید و قوی کردن دفترچهی تلفن ماست. بدین منظور کارت ویزیت خود را به همراه داشته باشید. مثلا برای پیدا کردن محصولات مکمل محصول خودمان، با چند شرکت دیگر شبکهسازی کنیم که بتوانیم فروش همدیگر را تقویت کنیم وهمکاری متقابلی داشته باشیم. یا مثلا پیشنهاد ارائهی محصول مشترک در قالب اپن اینوویشن بدهیم.
در این مرحله آشنا بودن به زبان شرکت کنندگان و شکل گیری ارتباط موثر بسیار مهم است. شرکت آنید تراول در تمام تورهای تجاری از مترجمین و تجار محلی همان کشور برای ایجاد شبکه سازی استفاده می کند.
در حین نمایشگاه اگر با شرکتی به نتایج مثبتی رسیدیم میتوانیم گفتگوهای تجاری داشته باشیم. تمام نمایشگاهها اتاقهای جلسات و قرارداد دارند که برای همین امر استفاده میشود. لذا باید توجه داشته باشیم که برای قرارداد با بیشترین اختیار پا به نمایشگاه بگذاریم و در حین بازدید ارتباط خوبی با مشاورین خود داشته باشیم.

اگر نمایشگاه بین المللی باشد، جلسات تجاری خود را حتما از قبل هماهنگی کنید تا از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید. معمولا رایزنهای اقتصادی در سفارت خانهها و کنسولگریهای ایران در کشورهای مختلف این هماهنگی را انجام میدهند. اما بهتر از سفارت خانهها، شرکتهای مدیریت صادرات هستند. چرا که این شرکتهای خصوصی ارتباط عمیق تری با اتاقهای بازرگانی و شرکتهای خصوصی کشور مقصد دارند و این باعث میشود که بتوانند جلسات پر بار تری را در زمان کمتر هماهنگ کنند.
در طول نمایشگاه از گرفتن کاتالوگ و بروشور تمام غرفهها خودداری کنید. چرا که باعث میشود کل کاتالوگها غیر قابل استفاده باشند. فقط سعی کنید کاتالوگهایی را دریافت کنید که واقعا مزیت رقابتی دارند که در کسب و کار شما استفاده میشود و پتانسیل همکاری خواهید داشت. یا کاتالوگی که نکتهی آموزشی قابل توجهی دارد و در آینده مورد استفادهی شما قرار میگیرد.
از گرفتن نمونه محصول از شرکتها غافل نشوید. چرا که با گرفتن نمونه محصول و تست آن میتوانید بابت آن محصول اطمینان حاصل کنید. اگر هم محصول قابلیت ارائهی نمونه ندارد، در نمایشگاه میتوانید محصول را تست کنید.
فعالیتهای پس از اتمام نمایشگاه تجاری بین المللی
پس از اتمام نمایشگاه، فرصتهای موجود در نمایشگاه را با شرکتهای دیگر بررسی کنید و اگر کماکان پیشنهادهای جذابی بودند، با شرکت مربوط ارتباط بگیرید تا معاملهای سود ده طراحی و اجرا شود. در طول نمایشگاه تمرکز ما بر روی کمیت شبکهسازی بود و پس از اتمام آن باید بر روی افزایش کیفیت شبکهسازی باشد تا به نتیجهی مناسبی برسد.
نظر (0)